اطلاعات عمومی

اینفوگرافیک چیست؟ نقش آن در تولید محتوا

اینفوگرافیک-چیه؟

اینفوگرافیک چیست؟ (ترفندهای ساخت اینفوگرافیک حرفه‌ای)

آموزش مفاهیم  و انتقال اطلاعات به کمک طرح‌های گرافیکی، تعریف ساده اینفوگرافیک خواهد بود. با وجود شبکه‌های اجتماعی، استفاده از دیتای متنی و ساده برای کاربران جذاب نیست و افراد در وب سایت، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی باید از اینفوگرافیک استفاده کنند. اگر به دنبال یک مسیر میانبر برای  استفاده از اینفوگرافیک در قالب ویدیو حرفه‌ای هستید، برای یادگیری ادیت اینستاگرامی اینجا کلیک کنید.

داده نما یا اینفوگرافیک چیست؟

برای آموزش مطالب علمی خسته کننده، آمارهای پیچیده و مواردی از این دست از تصاویر یا ویدیوهای آموزشی هدفمند استفاده می‌شود. فرض کنید که قصد آموزش نحوه نصب نرم افزارهای فتوشاپ را دارید. اگر بخواهید به صورت متنی و منسجم یک آموزش جامع قرار دهید، اغلب افراد از آن عبور خواهند کرد. اما اگر چند تصویر آموزشی قرار دهید که در هر یک از آن ها بخشی از فرایند نصب و استفاده از نرم افزار آموزش داده شده باشد، بازدهی به مراتب بیشتری خواهید داشت.

نمونه طراحی اینفوگرافیک

نمونه-جذاب-اینفوگرافیک

مهمترین دلایل ترند شدن طراحی اینفوگرافیک در سال ۲۰۲۵

  • بهینه سازی سئو سایت با تگ‌های دقیق: برای بهبود رتبه بندی،  alt توصیفی مانند «نمودار رشد فروش ۲۰۲۵» به تصاویر اضافه خواهد شد؛ این اقدام زمان ماندگاری کاربر را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد و بک‌ لینک‌های طبیعی جذب می‌کند، همانند اینفوگرافیک «۲۰ تکنیک سئو» که ترافیک ارگانیک را دو برابر کرد.​
  • افزایش تعامل صفحات اینستاگرام یا سایت با عناصر پویا: انیمیشن‌های hover ساده مانند بزرگ نمایی آیکون‌ها و ویدیوهای embed کوتاه می‌تواند کاربران بیشتر را به سمت شما جذب کند؛ در اینفوگرافیک «کاهش بانس ریت»، نرخ کلیک ۶۰ درصد رشد یافت، مشروط به بارگذاری زیر ۳ ثانیه قابل دستیابی است.
  • بهر ه‌گیری از هوش مصنوعی هوشمند: با پرامپت‌هایی نظیر «اینفوگرافیک مینیمال آمار بازاریابی ۲۰۲۵ با رنگ‌های نئون» طرح اولیه تولید کنید، سپس ویرایش انسانی اعمال نمایید؛ نمونه موفق، ابزارهایی مانند Midjourney که زمان طراحی را ۷۰ درصد کاهش دادند.​ در این صورت می‌توانید محتوای اینفوگرافیک خود را در مدت زمان کوتاه‌تری بسازید.
  • کاربرد المان‌های سه‌بعدی واقع ‌گرا: داده‌ها را با ابزار Canva به صورت ۳D مدل سازی کنید، مانند نمودار فروش برجسته؛ این روش در کمپین‌های موبایل، تعامل را ۴۰ درصد بالا برد و کاربران را به لمس ترغیب کرد.​

انواع مدل های اینفوگرافیک

به صورت کلی محتواهای اینفوگرافیک به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

  1. ۱.   دسته اول محتوای اینفوگرافیک اینستا است، مانند تصاویری که در فضای مجازی مشاهده می‌کنید و یک نکته آموزشی را به شما آموزش می‌دهند.
  2. ۲.   دسته دوم محتوای اینفوگرافیک پویا یا متحرک است که در آن یک ویدیو آموزشی کوتاه به نقد و بررسی یک موضوع می‌پردازد و بیشتر در فضای مجازی استفاده خواهد شد.
  3. ۳.   دسته سوم اینفوگرافیک فیزیکی با استفاده از مدل‌های اختصاصی است. به عنوان مثال آدمک‌هایی که در کلاس‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد در همین دسته بندی قرار دارد.

اینفوموشن-چگونه-ساخته-میشود

چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟

تعیین هدف و مخاطب در اینستاگرام (تحلیل حرفه‌ای پرسونای مخاطبان)

برای موفقیت در سایت یا اینستاگرام، ابتدا هدف از اینفوگرافیک را مشخص کنید؛ مثلاً « افزایش آگاهی از ترندهای سال ۲۰۲۵ در بازاریابی دیجیتال » شناخت دقیق مخاطبان وب سایت یا اینستاگرام، بسیار حائز اهمیت است. در این مرحله شما باید اطلاعات مورد نظرتان را به نحوی دسته بندی که مخاطبین شما از آن استقبال کنند. زمانی که در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنید به جای تمرکز بر فروش بیشتری باید تمرکز روی اصطلاحات مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشید.

جمع‌ آوری و ساده ‌سازی داده‌های ترند اینستاگرام

داده‌ها و آمارهای مربوط به ترندهای ۲۰۲۵ اینستاگرام، از جمله افزایش استفاده از ویدیوهای کوتاه و استوری‌های تعاملی، را استخراج کرده و به نکات کلیدی تبدیل کنید؛ مثلاً رشد ۷۰٪ استفاده از Reels در سال گذشته اشاره کنید، اما تمرکز روی ابزارهای هوش مصنوعی باشد. چرا که مخاطب شما به دنبال اینفوگرافیک هدفمند است.

انتخاب قالب و نرم‌ افزار طراحی مناسب

برای اینستاگرام، قالب‌های مربعی یا عمودی با رنگ‌های جذاب انتخاب شود. فتوشاپ برای ایجاد گرافیک‌های دقیق و افترافکت برای انیمیشن‌های جذاب و افکت‌های حرکتی بسیار مفید هستند که بازدید و تعامل محتوا را به شدت افزایش می‌دهند.​ البته اگر قصد ساخت ویدیو اینفوگرافیک دارید، افترافکت می‌تواند گزینه بهتری باشد و بازدهی کار شما به صورت قابل توجه افزایش دهد.

طراحی بصری و بهینه ‌سازی برای اینستاگرام

رنگ‌های پرانرژی و فونت‌های خوانا در اندازه مناسب استفاده کنید. امکانات فتوشاپ برای اصلاح رنگ و افترافکت برای ایجاد انیمیشن‌های جذاب به شما کمک می‌کند محتوایی بسازید که در feed و استوری به چشم بیاید. همچنین، حتماً عناصر بصری در موبایل تست شوند و alt text برای دسترسی بهتر تعریف شود.​ آموزه‌های مربوط به استوری موشن را بررسی کنید، تا بازدهی به مراتب بهتری کسب نمایید. هدف از ساخت اینفوگرافیک جذب کاربران با شیوه‌های نوین و متفاوت است.

انتشار و تبلیغ در اینستاگرام

اینفوگرافیک را در پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام منتشر کنید. استفاده از قابلیت‌های مثل IGTV و Reels به انتقال بهتر پیام کمک می‌کند. اینفوگرافیک‌های متحرک ساخته شده با افترافکت توجه بیشتری جذب و نرخ تعامل را افزایش می‌دهند و باعث رشد دنبال ‌کنندگان و جذب بک‌ لینک‌ های موثر می‌شوند.

قیمت طراحی اینفوگرافیک در سال ۱۴۰۴

قیمت طراحی اینفوگرافیک به پارامترهای بسیار زیادی بستگی دارد و نمی‌توان یک قیمت واحد برای آن ارائه کرد. معمولا هزینه طراحی تصاویر اینفوگرافیک از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲ میلیون تومان نیز تنوع دارد. از طرف مقابل ویدیوهای اینفوگرافیک از دقیقه‌ای ۲۰۰ هزار تومان تا دقیقه‌ای ۱۰ میلیون تومان با توجه به تجربه گرافیست هزینه بردار خواهد بود. دقت کنید که طراحی اینفوگرافیک زمانی بازدهی عالی به دنبال دارد که به صورت دقیق و فنی صورت گیرد.

طراحی-اینفوگرافیک

آیا اینفوگرافیک تنها برای اینستاگرام و سایت است؟

اغلب کسب و کارها می‌توانند از اینفوگرافیک فیزیکی برای محصولات خود استفاده کنند. آن ها با این کار پرزنت محصولات خود را بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند و احتمال فروش آن نیز بیشتر می‌شود. دقت کنید که اینفوگرافیک در هر بیزینسی قابل استفاده است، به شرطی که فرمت مناسب آن را با توجه به محل استفاده درست انتخاب کنید.

سخن پایانی

با کاربردها و مزایای اینفوگرافیک آشنا شدید و می‌دانید که استفاده از آن تا چه اندازه کاربردی و مهم است. سعی کنید قبل از انتشار یک نمونه محتوای اینفوگرافیک با دوستان خود و همچنین متخصصین این حوزه مشورت کنید تا عملکرد به مراتب بهتری داشته باشید. اگر تجربه استفاده از تصاویر یا ویدیو اینفوگرافیک دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر دوستان خود آن را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *