خانه / شیوه زندگی / مسافرت / تنگه براق اقلید کجاست؟ و درباره آن
تنگه براق اقلید کجاست؟ و درباره آن

تنگه براق اقلید کجاست؟ و درباره آن

همان‌طور که می‌دانید استان فارس به خصوص شهر شیراز از تمدن و تاریخ کهنی برخوردار است. این استان دارای طبیعت بکر و زیبایی هست که گردشگران را به سمت خود می‌کشد. یکی از این جاذبه‌های طبیعی و بکر، تنگه براق اقلید است. برای اینکه بدانیم تنگه براق اقلید کجاست با تور دانش همراه شوید.

تنگه براق اقلید

تنگه براق نام روستایی در شهر سده مربوط به شهرستان اقلید شیراز است. این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر سده و فاصله ۱۹۰ کیلومتر از شهر شیراز قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریاهای آزاد، ۱۹۳۰ متر است. در فصل بهار و تَابستان آب و هوایی بسیار عالی و معتدل و در زمستان و پاییز سرد دارد.

دره تنگه براق

به دلیل کوهستانی بودن این منطقه، دره‌ای زیبا با پوشش گیاهی سرسبز در قسمت شمالی روستا وجود دارد. به دلیل آبشاری که از قسمت بالایی این تنگه سرازیر می‌شود، شاهد رویش گیاهان سرسبز روی دیواره این دره هستیم.
در قسمت چپ دیواره صخره غاری قرار دارد که آب حاوی آهک در آن سرازیر است. در این دره سنگ نوشته‌ای مربوط به زمان ساسانیان و با خط پهلوی نوشته شده است.

حوضچه تنگه براق

این حوضچه زلال زیبایی این دره را دو چندان نموده است. حوضچه‌ای زیبا در قسمت پایین دره قرار دارد که آبشار در آن سرازیر می‌شود. عمق آب در این حوضچه در بعضی نقاط به ۱۰ متر نیز می‌رسد. آب این حوضچه بسیار زلال و شفاف است به‌طوری‌که کف حوضچه و ماهی‌های داخل آن به راحتی قابل مشاهده است.
اما نکته حائز اهمیت این است که به دلیل وجود صخره‌های بزرگ زیر آب از شیرجه زدن در قسمت عمیق خودداری نمایید. بااینکه دره تنگه براق منظره‌ای فوق‌العاده دارد اما این حوضچه متأسفانه جان چند تن از هم وطنانمان را گرفته است.

مسیر دسترسی

اگر از شهر تهران قصد رفتن به این جاذبه زیبا را دارید مسیری ۷۸۵ کیلومتری در مدت زمان ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه را باید طی کنید. یا اگر از مسیر شهر یاسوج عبور قصد عزیمت داشته باشید مسیری ۹۰ کیلومتری در مدت ۸۰ دقیقه را طی خواهید کرد.
اما اگر مسیر شما از استان فارس باشد با طی مسیر ۱۸۵ کیلومتر به طرف شهر سده و طی ۲۵ کیلومتر از شهر سده به روستای تنگه براق خواهید رسید. بعد از عبور از روستا مسیر تنگه کمی سخت و شیب دار است اما بالاخره به تکه‌ای از بهشت خواهید رسید که غرق در آرامش خواهید شد.
اگر تجربه سفر به این بهشت زیبا را دارید تور دانش را مهمان خاطره زیبای خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *