خانه / لغتنامه / معنی و مفهوم کلمه استرداد
معنی و مفهوم کلمه استرداد

معنی و مفهوم کلمه استرداد

برای اطلاع از معنی و مفهوم کلمه استرداد با این پست از لغتنامه تور دانش همراه باشید.

معنی کلمه استرداد چیست؟

کلمه «استرداد» در لغت به معنای «بازگرداندن، پس گرفتن، مسترد کردن» است. در اصطلاح حقوقی، استرداد به معنای بازگرداندن مال یا حقی است که به ناحق از کسی گرفته شده باشد. استرداد ممکن است به صورت ارادی یا اجباری انجام شود.

استرداد ارادی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی که مال یا حقی را به ناحق از دیگری گرفته است، آن را به صاحب اصلی آن بازگرداند. این امر ممکن است به دلایل اخلاقی، دینی یا قانونی صورت گیرد.

استرداد اجباری زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی که مال یا حقی را به ناحق از دیگری گرفته است، به حکم قانون یا دادگاه، آن را به صاحب اصلی آن بازگرداند. این امر معمولاً در مواردی انجام می‌شود که مال یا حق به صورت غیرقانونی از صاحب اصلی آن گرفته شده باشد.

غیر قابل استرداد یعنی چه؟

«غیر قابل استرداد» صفتی است که برای توصیف چیزی به کار می‌رود که نمی‌توان آن را بازگرداند، پس گرفت یا مسترد کرد. به عبارت دیگر، چیزی که غیر قابل استرداد است، از دست رفته یا از بین رفته است و دیگر امکان بازگشت آن وجود ندارد.

در اصطلاح حقوقی، «غیر قابل استرداد» به معنای «غیر قابل برگشت» است. به عنوان مثال، حقی که به صورت غیرقانونی از کسی گرفته شده است، «غیر قابل استرداد» است، یعنی صاحب اصلی آن حق دیگر نمی‌تواند آن را به دست آورد.

مترادف استرداد

پس دهی، تسلیم، بازستانی، تحویل دهی، بازگرفتن، رد کردن

استرداد به انگلیسی

extradition

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *