خانه / لغتنامه / معنی کلمه امتنان چیست؟
معنی کلمه امتنان چیست؟

معنی کلمه امتنان چیست؟

برای اطلاع از معنی کلمه امتنان با این پست از لغتنامه تور دانش همراه باشید.

معنی امتنان یعنی چی؟

در لغتنامه دهخدا، امتنان به معنای «سپاسگزاری، شکرگزاری، اظهار سپاس و تشکر» آمده است. این واژه از ریشه «امتنان» تشکیل شده است که در اصل به معنای «نمودن منت» بوده و سپس به معنای «سپاسگزاری» به کار رفته است.

مزید امتنان در نامه اداری یعنی چه؟

عبارت «مزید امتنان» ترکیبی از دو واژه «مزید» و «امتنان» است. «مزید» به معنای «بیشتر» و «امتنان» به معنای «سپاسگزاری» است. بنابراین، معنای عبارت «مزید امتنان» «سپاسگزاری بیشتر» یا «قدردانی مضاعف» است.

این عبارت معمولاً در انتهای یک نامه اداری و ضمن یک درخواست استفاده می‌شود. در واقع، نویسنده نامه با استفاده از این عبارت، از گیرنده نامه بابت انجام کاری یا ارائه کمکی قدردانی می‌کند و از او می‌خواهد که لطف خود را ادامه دهد.

برای مثال، می‌توان در پایان یک نامه اداری که در آن درخواستی مطرح شده است، از عبارت «مزید امتنان» استفاده کرد. در این صورت، نویسنده نامه از گیرنده نامه بابت توجهی که به درخواست او داشته است قدردانی می‌کند و از او می‌خواهد که در صورت امکان، درخواست او را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد.

در اینجا یک نمونه از کاربرد عبارت «مزید امتنان» در نامه اداری آورده شده است:

  • «با تشکر فراوان از حسن توجه و همکاری جنابعالی، خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود. تسریع در انجام اقدامات لازم، موجب مزید امتنان خواهد بود.»

امتنان به انگلیسی

در زبان انگلیسی، معادل کلمه امتنان، gratitude است. این واژه از ریشه لاتین «gratia» تشکیل شده است که به معنای «سپاسگزاری، لطف، سخاوت» است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *