چرا هر روانشناس حرفهای باید یک وبسایت اختصاصی داشته باشد؟

به نظر شما چرا دیگر چاپ کارت ویزیت کافی نیست!؟
سلام به همه روانشناسها، درمانگران، مشاوران عزیز و البته علاقهمندان به دنیای ذهن و درمان روان! بیایید با هم خیلی رک، خودمانی و البته با کمی واقعیت طنز درباره یک موضوع مهم صحبت کنیم؛ وبسایت اختصاصی برای روانشناسها
و البته این سؤال اساسی که:
واقعاً چرا یک روانشناس حرفهای باید سایت داشته باشد؟
مگه پیج اینستاگرام و کارت ویزیت کمه؟ تو اینستاگرام آدمای بیشتری هم هستن اونجا خدماتم رو به نمایش میذارم دیگه چه نیازی به سایته؟
خب، اجازه بدهید همین اول بگوییم نه! کافی نیست. اصلاً هم کافی نیست. بیایید قدمبهقدم با هم بررسی کنیم چرا.
- چون اعتمادسازی توی اینترنت مثل قهوهسازیست؛ باید ابزار درستش رو داشته باشی! فرض کنید یک مراجع به دنبال روانشناس میگردد. اولین کاری که میکند چیست؟ اگر خانم باشد شاید از دو تا از دوستان خود بپرسد، اما به تازگی بسیاری از خانمها دیگر دوست ندارند کسی در زندگیشان فوضولی کرده و بپرسند: چرا؟ مگه ازدواجت خوب نیست؟ مگه بچهات مشکی داره؟ دوست دارند خودشان مشاور را پیدا کنند تا به بسیاری از کنجکاوان جواب پس بدهند! اگر آقا باشد به خواهرزن و مادرش زنگ نمیزند سراغ مشاوره خوب را بگیرد. یا نمیپرسد ممد به نظرت کدوم مشاوره خوبه برم؟ نه! دیگر الان همه چیز اینترنت است. اول گوگل را باز میکند و مینویسد »روانشناس خوب برای اضطراب اجتماعی« یا »مشاوره آنلاین بهبود ازدواج با قیمت مناسب« حالا بگویید اگر شما سایت نداشته باشید، چه اتفاقی میافتد؟ کاملاً واضح است: مخاطب میرود سراغ نفر بعدی که سایتش خوشگلتر است، توضیحات کاملتر دارد و فرم رزرو همانجا هست! سایت، مثل یک دفتر کار دیجیتال برای شماست؛ شیک، مرتب، همیشه باز و آماده پاسخگویی. در حال حاضر اکثرا در سایتها به دنبال روانشناس میگردند. بریم مورد دوم
- چون سایت، شما رو حرفهایتر و قابل اعتمادتر نشون میده خیلی ساده بگوییم داشتن یک سایت تمیز و حرفهای یعنی شما جدی کار میکنید. یعنی اینکه مخاطب حس میکند با یک متخصص طرف است، نه فقط کسی که چند پست انگیزشی در اینستاگرام گذاشته و تمام. در حقیقت رزومه شما واقعیست (نه ساختگی با چند تا ایموجی فریبنده!) روشها و تخصصهای شما دقیقاً چه چیزی هستند و امکان دیدن بازخوردهای دیگران هست. بخش «درباره من» سایت شما میتواند کاری کند که مخاطب احساس کند شما را میشناسد، قبل از اینکه حتی تماسی بگیرد.
- چون تو این دوران، راحتی و دسترسی، اولویت مراجعهاست سایت باعث میشود کاربر بهراحتی وقت رزرو کند (حتی ساعت ۲ نصفهشب وقتی داره اضطرابش زده بالا!)، مقالات و محتوای مفید بخواند و احساس کند دیده شده و به احساساتش توجه میشود. اگر مراجع خجالتی باشد یا دور از شما زندگی کند، بتواند مشاوره آنلاین بگیرد حتی میتوانید فرم ارزیابی اولیه بگذارید که بدون گفتوگوی رودررو، بفهمید با چه موضوعاتی در مراجع روبهرو هستید. (این جدا از تستهای روانشناسی است که میتوانید در سایت بگذارید که هم مخاطب بیشتری جذب کنید و هم مراجع را به روند درمان خود سوق دهید.)
- چون سایت، خستگی ناپذیره! ۲۴ ساعته کار میکند و هی غر نمیزند! نه حقوق میخواهد، نه مرخصی میرود، نه قهر میکند که چون حقوقم را بالا نمیبرید پس نمیمانم! در واقع یک سایت خوب خودش مراجع جمع میکند، جواب سؤالهای پرتکرار را میدهد، تستهای روانشناسی آنلاین دارد و حتی محتوای آموزشی برای رشد و بهبود زندگی مراجعها دارد. در حقیقت شما یک دستیار هوشمند تماموقت خواهید داشت که فقط با هزینهی طراحی اولیه و کمی نگهداری ماهانه میتوانید نه تنها به افراد بیشتری کمک کنید بلکه برند خود را گسترش دهید و حرفهایتر دیده شوید.
- چون قراره اثرگذار باشید، نه فقط دیده شوید و معروفیت خودتون رو تو چشم بقیه کنید! ( روانشناس که از این کارها نمیکنه!) روانشناس حرفهای فقط دنبال دیدهشدن نیست؛ دنبال ایجاد تاثیر عمیق است و سایت به شما اجازه میدهد تا مقاله بنویسید، ویدیو ضبط کنید، تجربههای موفق درمانیتون رو (با اجازه!) به اشتراک بگذارید، کارگاه و وبینار برگزار کنید و این یعنی اثرگذاری بلندمدت، فراتر از فضای موقتی و الگوریتمزدهی شبکههای اجتماعی که به محض اینکه چند روزی به مسافرت میروید یا میخواهید با خود خلوت کنید، دیده شدن شما را کمتر میکند. در اصل خودِ شبکههای اجتماعی نیاز به روان انسان را نادیده میگیرند و نیاز به روان درمانی دارند!

اگر دقت کنید بیشتر افراد حرفهای که در حوزههای مختلف فعالیت میکنند سایت دارند؛ نه از آنهایی که با سرعت لاکپشتی و یک طراحی نازیبا را نشان میدهد، و نه از آنهایی که فقط سایت را صرف گفتن اینکه من هم سایت دارم، ایجاد کردهاند؛ بلکه در سایت مقالههای مفید میگذارند، تستهای روانشناسی دارند، با مخاطب خودشان حرف میزنند، محل گفتگوی مراجعین و نظراتشان باز است، همیشه پاسخگو هستند، رزرو نوبت مطبشان از طریق سایت است و به راحتی زمانبندی میکنند و فعالیتهای دیگری که روی سایت میکنند و به سئو سایتشان نیز کمک میکند.
- دلیل بعدی این است که چون وقتی شما سایت نداشته باشید، همکارتون داره! واقعیت اینه که امروز دیگر رقابت بین متخصصین هم جدیتر از قبل شده است و کاربر نیز دنبال «اولین« نمیگردد، بلکه به دنبال «بهترین» است؛ درواقع دیگر اولین روانشناس معنایی ندارد و اتفاقا کسی که کارش را بلد است و به مخاطب توحه میکند و از مسائل روز آگاه است برای افراد بسیار مهمتر است. علاوه بر این »بهترین روانشناس« را از کجا افراد میتوانند بفهمند؟ این روزها نظرات کاربرانی که از خدمات شما استفاده کردهاند و یا با شما مواجه شدهاند بسیار مهم است و روی افکار مراجعینی که میخواهند به شما مراجعه کنند بسیار تاثیر میگذارد؛ پس این نکته را حتما و لزوما توجه داشته باشید. همچنین اگر همکار شما سایتی داره که طراحی خوبی دارد، مطالب مفید و اختصاصی دارد، وقتدهی آنلاین و راههای تماس رو شفاف نوشته است، طبیعتا احتمالش خیلی بالا هست که اون کاربر دیگر به سراغ شما نیاید؛ حتی اگر تخصص شما بالاتر باشد. چون این وسط «ارائه» برنده شده است.

نتیجهگیری
حتما تا اینجای کار فهمیدین که سایت برای روانشناس، فقط سایت نیست! یک سایت حرفهای برای روانشناس یعنی اعتمادسازی، حرفهایگری، دسترسی راحت برای مراجع، حتی شاید انتخاب و رزرو وقت مشاوره، داشتن آرشیو کاملی از دانش و تجربه و در نهایت، رشد واقعی برند شخصی خودتان.
در دنیای دیجیتال اگر هنوز سایت ندارید، بهزودی شاید تنها روانشناس خوبی باشید که کسی پیدایش نمیکند! یا اینکه سایت دارید ولی بهروز نیست؟ وقتشه یک فنجون قهوه بریزید و دست به کار بشید.
اگر دوست دارید برای سایتتون کمک بگیرید؛ از طراحی و محتوا تا سئو و تجربه کاربری، تیم ما به اسم تایتیک، اینجا هستیم تا در کنارتون باشیم؛ برندتون رو رشد بدیم، شما رو به خیلی از آدمها نشون بدیم و چون شما قراره کمک کننده باشید، پس چه خوبه که اول سایتتون خودش کمککننده باشد.
منبع تای تیک: https://tietic.ir
