خانه / شیوه زندگی / مسافرت / تخت سلیمان تکاب کجاست؟ و همه چیز درباره آن
تخت سلیمان تکاب کجاست؟ و همه چیز در باره آن

تخت سلیمان تکاب کجاست؟ و همه چیز درباره آن

تخت سلیمان نام یک بخش در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربی است. این بخش را زادگاه زرتشت می‌نامند و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. برای آشنایی بیشتر با این میراث جهانی با تور دانش همراه باشید.

تخت‌ سلیمان کجاست؟

همان‌طور که گفته شد تخت‌ سلیمان زادگاه زرتشت و یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر تکاب است. این بخش در ۳۵ کیلومتری شمال شهر تکاب قرار دارد. اگر از تهران قصد سفر به این منطقه را دارید باید به سمت قزوین راهی شوید و پس از گذر از شهر زنجان به سمت شهر بیجار راهی شوید و پس از طی مسیری به شهر تکاب و تخت‌ سلیمان خواهید رسید.

فاصله تهران تا تخت‌ سلیمان حدود ۴۸۵ کیلومتر است و حدود ۶ ساعت طول می‌کشد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار است. هزینه بلیط برای بازدید از این آثار تاریخی مبلغ ۵۰۰۰ تومان برای گردشگران ایرانی در نظر گرفته شده است.

تاریخچه تخت‌ سلیمان

تخت‌ سلیمان یا شیزه برای ایرانیان شهر مقدسی به شمار می‌رفت. تخت‌ سلیمان در زبان یونانی با نام “فِراد” در زبان پهلوی “شَیچ” در زبان ارمنی‌ها “گزن” و در شاهنامه “چیچست “نامیده می‌شد.
این شهر مقدس در عصرهای مختلف محل زندگی اقوامی همچون اشکانیان، ساسانیان، مغولان، هخامنشیان و مادها بوده است. شاهان زیادی در تکامل و شکوفایی این شهر نقش داشتند اما فرمان ساخت این شهر توسط پادشاه ساسانی بهرام گور صادر شد. تا اینکه در سال ۶۲۴ میلادی در اثر حمله رومیان ویران شد و دیگر رونق سابق را به خود ندید.

قسمت‌های گوناگون تخت‌ سلیمان

تخت‌ سلیمان با مساحت ۱۲۴ هزار مترمربع و حصاری مجموعه بناهای تاریخی این منطقه دورتادور دریاچه‌ای زیبا ساخته شده که با حصار و دیواری بیضی‌شکل با ارتفاع حدوداً ۷ متر احاطه شده است. داخل این حصار قسمت‌های مختلفی همچون دریاچه تخت‌ سلیمان، معبد آناهیتا، آتشکده آذرگشنسب، سنگ اژدها و… وجود دارد که در ادامه با تشریح هریک این قسمت‌ها همراه ما باشید.

دریاچه تخت‌ سلیمان

دریاچه تخت سلیمان تکاب

بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین قسمت تخت‌ سلیمان دریاچه آن است. این دریاچه با مساحت فلان و عمق فلان در قلب این منطقه باستانی قرار دارد. در واقع دریاچه واژه درستی برای این چشمه آهکی نیست. آب دریاچه به دلیل آهکی بودن غیر قابل شرب و شناکردن است و باعث مشکلات گوارشی می‌شود. این دریاچه زیبا در روز ۲۹ آذر سال ۱۳۱۶ در آثار ملی ثبت شده و در سال ۲۰۰۳ در سازمان یونسکو ثبت جهانی گردید. این دریاچه زیبا و فیروزه‌ای ابتدا چشمه کوچکی بود که به‌مرورزمان به دلیل رسوب مواد معدنی و ایجاد دهانه سنگی، به دریاچه کنونی تبدیل شد.

معبد آناهیتا

 

معبد آناهیتا تخت سلیمان

 

این معبد محل عبادت زرتشتیان بوده است و آب دریاچه با کانال‌هایی به حوض تعبیه شده در حیاط معبد، منتقل می‌شد. اطراف این حوض دعا می‌خواندند. در ساخت دیواره‌های معبد از ملات استفاده نشده و سنگ‌ها روی هم چیده شده‌اند.

آتشکده آذرگشنسب

آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان

 

این آتشکده یکی از سه آتشکده مهم است که توسط ساسانیان بنا شد. این آتشکده از اهمیت بالایی برخوردار بود به طوری که هر یک از پادشاهان ساسانی پس از پیروزی در هرجنگ برای عبادت به این محل می آمدن و همراه خود غنائمی به این آتشکده پیشکش می کردند.
گفته می شود در اصل نام این منطقه آتشکده آذر گشنسب بود که از ترس حمله اعراب به ایران، این منطقه را به حضرت سلیمان نسبت دادند تا از ویرانی در امان بماند.

سنگ اژدها

سنگ اژدها تخت سلیمان

دیواری به طول ۲ متر با طول ۲۵۰ متر در قسمت ضلع جنوب غربی تخت سلیمان قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این دیوار به سنگ اژدها، از باور مردم نشات گرفته شده است. مردم آن منطقه بر این باور بودند که اژدهایی پس از نبرد با حضرت سلیمان شکست‌خورده و دراز کشیده است.

افسانه های تخت سلیمان

افسانه‌ها و عقیده‌های گوناگونی در مورد تخت سلیمان در میان مردم این منطقه از سالیان سال وجود دارد که در زیر به بررسی چند نمونه از این افسانه‌ها می‌پردازیم:

زندان سلیمان

زندان سلیمان

یکی از معروف‌ترین افسانه‌ها زندان سلیمان است. گفته می‌شود حضرت سلیمان با نیروی خود که بر اجنه حکمرانی می‌کرد، برای تنبه این موجودات از این زندان استفاده می‌برد. زندان سلیمان کوه مخروط مانند و توخالی در فاصله ۷ کیلومتری تخت سلیمان قرار دارد. ارتفاع این کوه از زمین‌های اطراف خود، حدود ۱۰۵ متر و عمق آن در حدود ۸۰ متر است.

شهر حضرت سلیمان

با نسبت دادن تخت سلیمان به نام حضرت سلیمان داستان‌هایی وجود دارد. این باور وجود دارد که حضرت سلیمان در این منطقه زندگی می‌کرده و با فرمانروایی بر نیروهای ماورایی تخت سلیمان را ساخته است.

طاقدیس خسرو پرویز

خسرو پرویز دارای ۷ گنج است که طاقدیس یکی از این هفت گنج به شمار می‌رود. به گفته مورخان و کارشناسان، طاقدیس همان ایوان خسرو است.

 عصای حضرت سلیمان

بر طبق این باور، با کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان بر روی زمین چشمه‌ای پدید می‌آید و در طی گذر زمان تبدیل به دریاچه می‌گردد.

 گنجینه کوروش کبیر

روایتی وجود دارد مبنی بر اینکه کوروش کبیر پس از غلبه بر پادشاه لیدیه اشیای قیمتی و ارزشمند را به‌عنوان پیشکش درون دریاچه رها کرده است.

محل نگهداری گرال

برخی از کارشناسان معتقدند گرال همان جام حضرت عیسی است که قبل از مرگش از آن جام نوشید و در تخت سلیمان قرار دارد.

اگر تابه‌حال به این منطقه زیبا و دیدنی سفر کرده‌اید، تور دانش را به خاطره و تجربه‌ای زیبا مهمان کنید.

 

۴ دیدگاه

  1. خیلی جای قشنگ و باصفایی بود. مخصوصا کنار دریاچه جایی هست میشه پاهاتونو داخل آب قرار بدید و از خنکی آب لذت ببرید

  2. سلام
    زندان سلیمان واقعا ترسناکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *