خانه / اطلاعات عمومی / معایب و مزایای اینستاگرام چیست ؟
معایب و مزایای اینستاگرام چیست ؟

معایب و مزایای اینستاگرام چیست ؟

همانطور که در مقاله اینستاگرام و تاریخچه آن صحبت کردیم در سراسر دنیا میلیون‌ها کاربر در حال استفاده از این برنامه پرطرف‌دار هستند و هر روز به تعداد این افراد اضافه می‌شود. اینستاگرام با محتوای متنوع و قابلیت‌های ویژه کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. روزانه میلیون‌ها عکس و ویدئو در این فضا به اشتراک گذاشته می‌شود. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اپلیکیشن‌ها مزایا و معایبی دارند. اینستاگرام هم از این قاعده مستثنا نیست. با توردانش در مقاله معایب و مزایای اینستاگرام همراه باشید

مزایای اینستاگرام

مزایا و خوبی‌های اینستاگرام عبارتند از:

۱- ثبت خاطره و اشتراک عکس‌ها و ویدئوها

در اینستاگرام این قابلیت رو دارید که عکس‌ها و ویدئوهای خود را به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید با ویرایش و استفاده از فیلترهای متنوع که وجود دارد عکس‌ها و ویدئوهای جذابی تهیه نمایید.

از آن جایی که اینستاگرام یکی از راه‌های ارتباطی است هنرمندان تأثیر ویژه‌ای در فرهنگ سازی مثبت می‌توانند داشته باشند. اینستاگرام برای حریم خصوص کاربران خود اهمیت ویژه‌ای قائل است. چنانچه حریم شخصی براتون مهمه می‌توانید اکانت خودتون رو به حالت شخصی (private) تنظیم کنید. با این کار فقط دنبال کننده‌ها یا همان فالوورها پست و استوری شما مشاهده کنند

۲-رونق کسب و کارها

مثل همه شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام هم بستری برای تبلیغات کسب و کارها است. همه مشاغل چه نوپا و چه برندهای مطرح دنیا به هر نحوی در این زمینه فعالیت دارند و کسب و کار خود را به نمایش کاربران می‌گذارند. شما هم می‌توانید برای تبلیغ و بازاریابی شغل و حرفه خود از اینستاگرام استفاده کنید. برای این کار کافیست یک اکانت ترجیحاً اکانت بیزینس راه اندازی کنید و محصول یا خدمات خودتان رو در قالب استوری و پست به نمایش بگذارید.

در چند وقت اخیر به دلیل شروع بیماری کرونا روش خرید اینترنتی مخصوصاً از اینستاگرام رشد قابل توجهی داشته است. به دلیل تعامل کمتر بین خریدار و فروشنده این روش اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

۳-در ارتباط بودن با دوستان و اطرافیان

امروزه به دلیل مشغله زیاد زمان کمی برای سر زدن به دوستان و فامیل داریم. این امر باعث سرد شدن روابط می‌شود. اما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام این امکان هست که از حال هم خبر داشته باشیم مثلاً با دیدن پست و استوری‌های دوستانمان از روزمرگی‌ها، تولد، فوت بستگان و اتفاقات گوناگون آنها باخبر شویم. گاهی اوقات همین پست و استوری‌ها شروع یک گفتگو بوده و باعث گرم‌تر شدن روابط می‌شود.

۴- فرهنگ سازی مثبت

از خوبی‌های دیگر اینستاگرام تأثیری هست که هنرمندان و اینفلوئنسرها می‌توانند بر زندگی و فرهنگ مردم ایجاد کنند.

هنرمندان با استفاده از شبکه‌های مجازی مخصوصاً اینستاگرام با طرف‌دارهای خود ارتباط برقرار و آن‌ها را از احوال، کارهای هنری و یا اخبار مربوط به خود باخبر می‌کنند. همیشه مخاطب سعی می‌کند هنرمند یا شخص معروف مورد علاقه خود را در همه زمینه‌ها دنبال کند و از آن الگو برداری نماید.

۵- افزایش آگاهی و پیگیری اخبار

می‌توان به افزایش دانش و آگاهی از اخبار سراسر دنیا اشاره نمود. اگر فرصت کافی برای تماشای تلویزیون و امکان استفاده از رادیو را ندارید با استفاده از اینستاگرام و فالوو کردن پیج‌های دلخواه در زمینه‌های ورزشی، سیاسی، هنری و غیره اخبار رو دنبال کنید. پیج‌های آموزشی مختلفی از جمله آشپزی، زبان، عکاسی و ترفندهای آن و غیره را دنبال و با استفاده از مطالب مفید اطلاعات خود را در تمامی زمینه‌ها افزایش بدهید.

معایب و مضررات اینستاگرام

معایب و مضررات اپلیکیشن پرطرفدار اینستاگرام به صورت موردی شامل موارد زیر است:

۱- اعتیاد به اینستاگرام

می‌توان گفت یکی مهم‌ترین مضرات اینستاگرام اعتیادآور بودن آن است. با توجه به محتوا و مطالب جذاب و متنوع افراد به خصوص جوانان و نوجوانان و علی‌الخصوص بانوان خانه دار زمان زیادی را روزانه در این برنامه به سر می‌برند. این افراد دائماً در حال بررسی اینستاگرام خود و یا در حال انتشار تک‌تک لحظات زندگی هستند.

۲- افسردگی و ایجاد حس نارضایتی

یکی دیگر از مهم‌ترین مضرات اینستاگرام افسردگی و به وجود آمدن احساس نارضایتی افراد است. این امر ریشه در مقایسه کردن زندگی خود با دیگر افراد است.

در اینستاگرام افراد عموماً از لحظات زیبا و زندگی خود عکس‌ها و ویدئوهایی را به اشتراک می‌گذارند که همین خودنمایی‌های پوچ و الکی که باهدف جذب فالوور است باعث ایجاد نارضایتی در زندگی دیگر افراد می‌شود. گفتنی است اغلب پشت پرده این لحظات لاکچری زندگی عادی وجود دارد. این افراد برای شو آف هر چه بیشتر زندگی خود گاهی اوقات مجبور به اجاره خانه‌های زیبا، ماشین‌های لاکچری و حتی سفره‌های رنگین غذا می‌شوند. توصیه تور دانش به عنوان عضو کوچکی از این جامعه این است که جنبه مثبت زندگی را ببینیم و با تلاش و توکل به زندگی واقعی و زیبا دست پیدا کنیم.

۳- تاثیر بر حریم شخصی 

مورد دیگر تاثیری است که بر زندگی افراد می گذارد. تاثیر مستقیم اینستاگرام  بر حریم شخصی افراد و خانواده برکسی پوشیده نیست. افراد گاها دانسته و ندانسته عکس و فیلم های شخصی خودشون رو در این فضا به اشتراک می‌گذارند.

و اما می‌رسیم به مقایسه افراد، همان‌طور که گفته شد مقایسه خود با افراد در فضا اینستاگرام باعث افسردگی می‌شود. حال این که فرد بخواهد همسر خود را با عکس‌ها و ویدئوهای موجود در اینستاگرام مقایسه کند. طبیعی است که هیچ کس ایده‌آل نیست چه از نظر مالی چه از نظر ظاهر اما این قیاس باعث ایجاد توقع کاذب در زندگی خواهد شد و به دنبال آن نارضایتی از طرف مقابل در زندگی نمایان می‌شود. اجازه ندهید که این فضا باعث سرد شدن کانون زندگی‌تان گردد. با صحبت و صرف زمان بیشتر برای یکدیگر زندگی پر از نشاط را به ارمغان بیاورید.

۴- تاثیر مخرب بر کودکان و نوجوانان

اگر از تأثیرات منفی اینستاگرام بر کودکان و نوجوانان صحبت نکنیم این مقاله کامل نخواهد بود. به دلیل سهولت دسترسی به اینستاگرام کودکان و نوجوانان در معرض عوارض این اپلیکیشن قرار دارند. از عوارض اینستاگرام بر روی کودکان و نوجوانان الگو برداری غلط از افراد، آشنایی با اشخاص سودجو، محتوای نامناسب بعضی پیج‌ها، سرخوردگی در عدم موفقیت در جذب لایک و فالوور زیاد و … نام برد.

متأسفانه بحث فالوور و لایک زیاد در بین کودکان و نوجوانان نیز وجود دارد که در صورت محقق نشدن این امر باعث سرخوردگی و افسردگی خواهد شد. برای جلوگیری از اثرات زیان‌بار اینستاگرام سعی کنید با فرزندان خود صحبت کنید تا این باور غلط اهمیت تعداد فالوور و لایک زیاد را از ذهن آن‌ها پاک کنید.

همچنین چک کنید که اکانت آنها را در حالت خصوصی باشد و افراد و پیج‌هایی را دنبال کنند که مناسب سن آنها است. در نهایت طوری رفتار کنید که با شما حس راحتی داشته باشند و بتوانند مسائل پیش روی خود را با شما مطرح کنند.

 

۳ دیدگاه

  1. مطلب پر محتوی و مفیدی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *