خانه / لغتنامه / معنی تخصیص یعنی چه؟

معنی تخصیص یعنی چه؟

اگر کلمه تخصیص و عدم تخصیص به گوشتان خورده است یا در سایت‌های ثبت نام خودرو مانند سایپا با آن مواجه شده‌اید برای دانستن معنی تخصیص با تور دانش همراه باشید.

معنی تخصیص

تخصیص به معنای اختصاص دادن، تعلق دادن، نسبت دادن و تعیین کردن است. به طور کلی به معنای تعیین وضعیت یا موقعیت چیزی یا شخصی استفاده می‌شود.

معنی کلمه عدم تخصیص

عدم تخصیص به معنای عدم اختصاص یا عدم تعلق به چیزی خاص است.

مترادف تخصیص

اختصاص دادن، خاص کردن، خاص، ویژه گردانیدن

متضاد تخصیص

تعمیم

تخصیص به انگلیسی

Appropriation

تخصیص در شعر فارسی

ما همچون کاسهایم بر سر آب رفتن کاسه بر سر آب بحکم کاسه نیست بحکم آبست گفت این عامست الاّ بعضی میدانند که برسرآبند و بعضی نمیدانند فرمود اگر عام بودی تخصیص قَلْبُ المُؤْمِنِ بَیْنَ اِصْبَعَیْنِ (مِنْ اَصَابِعِ الرَّحْمنِ) راست نبودی ونیز فرمود اَلرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرآنَ ونتوان گفتن که این عامست همگی علمها را او آموخت تخصیص قرآن چیست و همچنان خَلَقَ الْسَّموَاتِ وَالْاَرْضَ تخصیص آسمان و زمین چیست چون همه چیزها را علی العموم او آفرید لاشک همه کاسها بر سر آب قدرت و مشیت است

مولانا – فیه ما فیه

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

در زمان حکومت ملکِ عادل مرحوم شمس‌الدین تازیکوی طاب ثراه اسفهسالاران ممالک شیراز حماهُ الله تعالی من الآفات، خرمایی چند از رعایا ستده بودند به تسعیر اندک و به نرخی گران به بقالان می‌دادند به طرح، و ملک از این ظلم بی خبر. اتفاقاً چند پاره خرما به برادر شیخ فرستادند و برادر شیخ بر در خانۀ اتابک دکان داشت، چون حال بدان جهت بدید به رباط حفیف رفت به خدمت برادر خود شیخ سعدی، و صورت حال در خدمتش عرضه داشت. شیخ از آن حال کوفته‌خاطر شد و با خود اندیشه کرد که برود و این بلا را از سر درویشان شیراز دفع کند به تخصیص از آن برادر خود. اندیشه کرد که اول کاغذی باید نوشت. پاره ای کاغذ برداشت و این قطعه بنوشت:

ز احوال برادرم به تحقیق
دانم که تو را خبر نباشد

خرمای به طرح می‌دهندش
بخت بد از این بتر نباشد

اطفال برند و برگشان نیست
خرما بخورند و زر نباشد

و آنگه تو محصلی فرستی
ترکی که از او بتر نباشد

چندان بزنندش ای خداوند
از خانه رهش به در نباشد

سعدی – رسائل نثر

۲ دیدگاه

  1. واقعا .ممنون..

  2. معنی کلمات .واضع می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *