خانه / لغتنامه / معنی سکولار چیست و انواع آن
معنی سکولار چیست و انواع آن

معنی سکولار چیست و انواع آن

برای دانستن معنی کلمه سکولار با این پست از لغتنامه تور دانش همراه باشید.

معنی سکولار

کلمه سکولار (sécularisme) که یک لغت فرانسوی است در فارسی به معنی “دنیوی”، “غیر مذهبی”، “جدایی از دین” و “علمانی” است. به طور کلی، این کلمه برای توصیف ایدئولوژی‌ها و نظام‌هایی به کار می‌رود که از دین و مذهب جدا شده و بر اساس نظریات و علوم دنیوی بنیانگذاری شده‌اند. در این مفهوم، سکولاریسم به عنوان یک فرهنگ و نگرش جامعه در قبال مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی نیز به کار می‌رود. در این مفهوم، سکولاریسم بر احترام به آزادی فکر و عقیده، جدایی دین از سیاست و قدرت، و تمایل به توسعه علم و فناوری تاکید دارد.

انواع سکولاریسم را نام ببرید؟

سکولاریسم به طور کلی به سه نوع تقسیم می‌شود:

۱- سکولاریسم سیاسی: این نوع سکولاریسم به معنی جدایی دین از سیاست و دخالت کردن دین در امور سیاسی است. در این رویکرد، دین و مسائل مذهبی به عنوان یک امر شخصی و خصوصی در نظر گرفته می‌شود و در امور عمومی و سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

۲- سکولاریسم فرهنگی: در این نوع سکولاریسم، دین و مذهب به عنوان یکی از عوامل فرهنگی جامعه در نظر گرفته می‌شود و در برابر سایر عوامل فرهنگی مانند ادبیات، هنر، فلسفه و غیره، قرار می‌گیرد. در این رویکرد، مذهب یک ابزار اجتماعی است که به منظور تقویت و حفظ همبستگی و تعامل اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– سکولاریسم علمی: در این نوع سکولاریسم، علم و دانش به عنوان مبنای تصمیم‌گیری و حل مسائل جامعه در نظر گرفته می‌شود و به جای اعتقاد به مفاهیم و اصول دینی، از علم و منطق برای تحلیل و بررسی مسائل استفاده می‌شود. در این رویکرد، دین به عنوان یک منبع دانش و تفکر مورد توجه نیست و برای حل مسائل از روش‌های علمی و منطقی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *