خانه / شیوه زندگی / سلامتی / ورزش تی آر ایکس چیست ؟ و فواید آن
ورزش تی آر ایکس چیست ؟ و فواید آن

ورزش تی آر ایکس چیست ؟ و فواید آن

تی آر ایکس یک ورزش ارزان بوده که با استفاده از کش مخصوص آن می‌توان تمرین کرد. این ورزش اولین بار توسط فردی نظامی به نام رندی هتریک در سال ۱۹۹۰ ابداع شد. علت اختراع این وسیله ورزشی کمبود تجهیزات ورزشی و فضای کافی برای سربازان نیروی دریایی آمریکایی بود.

تی آر ایکس چیست

کلمه تی آر ایکس (trx) مخفف Total body resistance exercise به معنای ورزش مقاومتی برای کل بدن است. این ورزش ابتدا با بند چتربازی که بسیار محکم و مقاوم است انجام می‌شد که به‌مرورزمان حرکات آن مورد استقبال قرار گرفت و در سال ۲۰۰۵ به طور رسمی به اوج تکامل خود رسید.

حرکات تی آر ایکس

همان‌طور که از کلمه total body برداشت می‌شود این ورزش برای کل بدن است. به طور مثال هنگام انجام حرکت پرس سینه trx، کل عضلات شما درگیر است. تمرینات تی آر ایکس با وزن بدن انجام می‌شود. شاید برای کسانی که با وزنه سروکار دارند این ورزش مسخره باشد‌. این نکته رو در نظر داشته باشید که حرکات این ورزش در سطح مبتدی، متوسط، حرفه‌ای تقسیم‌بندی‌شده است. با تنظیم زاویه بدن درجه سختی حرکات سخت‌تر می‌شود.

فواید ورزش trx برای افراد لاغر و بانوان

به دلیل سبکی و نصب آسان این وسیله، هنگام مسافرت امکان ورزش در طبیعت را هم دارید. بند یا کش تی آر ایکس توانایی تحمل وزن ۲۰۰ کیلوگرم را دارد. با نصب این کش در جنگل بر روی درختان یا درب ماشینتان کنار دریا ورزش کنید. با انرژی گرفتن از طبیعت لذت ورزش دو چندان خواهد شد. بانوان عزیز می‌توانند با نصب این بند تمرینات تی آر ایکس در منزل را انجام بدهند.

این ورزش باعث افزایش قدرت تعادل انعطاف پذیری و مقاومت بدن می‌شود. همه افراد در تمامی سنین حتی کودکان می‌توانند این حرکات را انجام بدهند. trx برای بانوان هم مفید است. علاوه بر لاغری، از شل شدن پوست هم جلوگیری می‌کند. افراد لاغر با رعایت رژیم و انجام این تمرینات قادر به عضله سازی خواهند بود.

رنگ بندی بند تی آر ایکس و انواع آن

این بند ابتدا به رنگ سبز ارتشی وارد بازار شد. بعدها رنگ زرد، قرمز، آبی، صورتی و سبز تیره آن نیز روانه بازار گردید. شاید براتون سؤال باشه دلیل تفاوت رنگ بندهای تی آر ایکس چیست. خب تفاوت بندها در کیفیت آن‌ها است. رنگ سبز ارتشی و زرد به مراتب کیفیت بهتری نسبت به دیگر رنگ‌ها دارند و قابلیت استفاده در باشگاه‌ها رو دارند. البته دیگر رنگ‌ها را هم میشه استفاده کرد اما به دلیل کیفیت پایین‌تر توصیه می‌شود برای مصارف خانگی استفاده شوند. بند رنگ سبز ارتشی اگر جنس اصلی باشد قیمت بالاتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارد.

چربی سوزی با ورزش trx

هر فعالیتی منجر به چربی سوزی می‌شود حتی خواب! بله درسته خواب، بدن شما در حالت خواب در هر ساعت ۶۳ کالری می‌سوزاند. ورزش trx هم به دلیل مقاومتی بودن و نیاز به حفظ تعادل میزان چربی سوزی را افزایش می‌دهد. میزان کالری سوزی در یک ساعت تا ۱۲۰۰ کالری هم امکان‌پذیر است.

خطرات و مضرات trx

از آنجایی که هر ورزشی آسیب‌های خود را دارد ورزش trx هم می‌تواند آسیب زا باشد. به دلیل تجربه بد خیلی از افراد در این ورزش، ممکن است به شما بگویند که من آسیب دیدم سمت این ورزش نرو. بله درسته اگر بدن خود را گرم نکنید یا مربی خوبی نداشته باشید آسیب خواهید دید.

مرحله گرم کردن بدن را اصولی انجام داده و زاویه انجام حرکات را رعایت کنید تا آسیبی نبینید. حتی اگر دیسک گردن یا کمر یا عارضه‌ای دارید با نظارت مربی می‌توانید این ورزش را انجام دهید. حتماً قبل از انجام هرگونه ورزش اگر دچار هرگونه عارضه یا آسیب‌دیدگی هستید به مربی خود اطلاع دهید.

توردانش لحظات شاد و مفرحی را برای شما آرزومند است.

۹ دیدگاه

  1. برای افراد چاق قابل استفاده هست؟ من وزنم ۱۴۲ هست

  2. عالی بود ممنون

  3. محتوا بسیار عالی ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *