خانه / شیوه زندگی / سلامتی / حرکات تی آر ایکس برای بالاتنه
حرکات تی آر ایکس برای بالاتنه

حرکات تی آر ایکس برای بالاتنه

در این مقاله سعی داریم چند نمونه از حرکات تی آر ایکس برای بالاتنه که در این جا مربوط به عضلات پشت و سرشانه هستند را به شما آموزش دهیم. عضلات پشت و سرشانه در شکل ظاهری انسان تاثیر بسزایی دارد. با تقویت این عضلات به قول معروف شکل v و چهارشانه خواهید شد.
برای آشنایی با این تمرینات مثل همیشه همراه توردانش باشید.

حرکات TRX برای بالاتنه

در زیر چند نمونه ازحرکات حرکات تی آر ایکس برای بالاتنه برای شما آموزش خواهیم داد. در این حرکات دلتوئید عضله هدف می‌باشد.

۱. حرکت تی آر ایکس وای فلای – TRX Y Deltoid Fly

trx y fly تی آر ایکس وای فلای
حرکت تی آر ایکس وای فلای

همانند تصویر رو به بند با زاویه ۴۵ درجه بایستید و دسته‌های بند را بگیرید. سعی کنید دست‌های خود را به ‌طرف عقب بکشیدبه‌طوری‌کهه بدن و دستها به حالت حرف وای انگلیسی (Y) در بیاید. در این حالت دست ها باید کاملا در حالت صاف قرار گیرد سپس به حالت اول باز گردید.

۲. حرکت تی آر ایکس آی فلای – TRX I Deltoid Fly

حرکت آی فلای تی آر ایکس
آی فلای تی آر ایکس

برای انجام این حرکت ابتدا دسته‌های بند را محکم بگیرید و همانند تصویر بایستید. دست و پاها در حالت کشش کامل هستند. سعی کنید دست‌های خود را به طرف بالا بکشید به‌طوری‌که بدن و دست‌ها به حالت حرف آی انگلیسی (I) در بیاید. در این حالت دست‌ها باید کاملاً در حالت صاف قرار گیرد سپس به حالت اول باز گردید.

۳. حرکت تی آر ایکس تی فلای – TRX T Deltoid Fly

حرکت تی آر ایکس تی فلای
تی آر ایکس تی فلای

همانند تصویر رو به بند با زاویه ۴۵ درجه قرار بگیرید. دسته‌های بند را بگیرید سعی کنید دست‌های خود را به طرفین به حالت صلیب بکشید. به‌طوری‌که بدن و دست‌ها به حالت حرف تی انگلیسی (T) در بیاید. در این حالت دست‌ها باید کاملاً در حالت صاف قرار گیرد سپس به حالت اول باز گردید.

۴. حرکت تی آر ایکس فیس پول – TRX W Deltoid Fly

حرکت فیس پول - TRX W Deltoid Fly
حرکت تی آر ایکس فیس پول

همانند تصویر با زاویه ۴۵ رو به بند قرار بگیرید و دسته‌های بند را بگیرید. سعی کنید دست‌های خود را به طرف عقب و به نزدیکی گوش‌ها بکشید. سپس آرنج‌های خود را به سمت بالا بچرخانید. در این حالت بدن و دست‌ها به شکل حرف دبلیو انگلیسی (W) در می‌آید. سپس به حالت اول باز گردید.

۵. حرکت تی آر ایکس تمساح –  Trx alligator pull

حرکت تی احرکت ایکس تمساح alligator trx
حرکت تی ار ایکس تمساح

همانند تصویر رو ببند و با زاویه ۴۵ درجه بایستید. با اعمال فشار خود را به سمت جلو بکشید. به‌طوری‌که یکی از دست‌ها با زاویه ۳۰ درجه نسبت به سر به طرف بالا حرکت می‌کند. دست مخالف با زاویه ۳۰ درجه نسبت به پا به طرف پایین حرکت می‌کند. دقت کنید که دست‌ها باید کاملاً صاف باشد. بعد از انجام حرکت برای یک دست، حتماً دست مخالف را به طور متناوب انجام دهید.

۶. حرکت تی آر ایکس زیر بغل لاو رو TRX Low Row

حرکت تی آر ایکس زیر بغل لاو رو
تی آر ایکس زیر بغل لاو رو

همانطور که در مقاله تمرینات تی ار ایکس در منزل توضیح داده شد همانند شکل رو به بند بایستید و دسته‌های بند را بگیرید. در زاویه ۴۵ درجه نسبت به زمین دست‌های خود را در حالت صاف نگه دارید. سپس خود را با اعمال فشار به جلو بکشید تا دست‌ها بغل سینه قرار بگیرد سپس به حالت اول برگردید. عضله هدف در این حرکات بیشتر قسمت لوزی و ذوزنقه‌ای است.

۷. حرکت تی آر ایکس زیر بغل لاو رو تک دست TRX Single Arm Row

زیر بغل لاو رو تک دست
حرکت زیر بغل لاو رو تک دست

این حرکت همانند زیر بغل لاو رو است. فقط با این تفاوت که تک دست اجرا می‌گردد و کمی سخت‌تر است. همانند تصویر رو به بند بایستید. برای راحتی کار ابتدا جفت دسته‌های بند را بگیرید سپس با حفظ تعادل یکی از دست‌ها را رها کنید.
سعی کنید با جمع کردن دست به سمت سینه و با اعمال فشار خود را به طرف جلو بکشید کمی مکث کرده و مجدداً به حالت اول باز گردید.

۸. حرکت بارفیکس تی ار ایکس  TRX Pull Up

حرکت بارفیکس تی ار ایکس  TRX Pull Up
حرکت بارفیکس تی ار ایکس

می‌توان گفت حرکت بارفیکس یکی از مهم‌ترین حرکات تی آر ایکس برای بالاتنه است. برای انجام این حرکت لازم است طول بند را کمی کوتاه نمایید. همانند تصویر رو به بند بایستد دسته‌هایی بنده را بگیرید و بنشینید. برای انجام حرکت بارفیکس سعی کنید خود را به سمت بالا بکشید. کمی مکث کنید تا حرکت تأثیر بیشتری بر عضله بگذارد سپس به آرامی به حالت اول بازگردید.
اگر می‌خواهید حرکت را سخت‌تر کنید طول بند را کمی بیشتر از حالت قبل کوتاه‌تر نمایید. به‌طوری‌که پاها با زمین در تماس نباشد به عبارتی آویزان باشید.

۹. حرکت تی آر ایکس پارویی معکوس Trx inverted Row

حرکت پارویی معکوس
حرکت تی آر ایکس پارویی

در واقع این حرکت حالت پیشرفته‌تر حرکت زیر بغل لاو رو است. همان‌طور که در مقاله تی آر ایکس چیست گفته شد هرچه شیب و زاویه حرکت را تغییر دهیم درجه سختی حرکت نیز بیشتر می‌شود. برای انجام این حرکت همانند تصویر ابتدا رو به بند بایستید. در این حالت بدن موازی زمین و پاها زاویه ۹۰ درجه با بدن است. سعی کنید خود را به طرف بالا بکشید کمی مکث کرده و به حالت اول باز گردید.

۱۰. پرس سینه تی آر ایکس TRX chest press

حرکت پرس سینه تی آر ایکس TRX chest press
پرس سینه تی آر ایکس

برای انجام این حرکت ابتدا پشت به بند بایستید و پاهای خود را به عرض شانه باز کنید. دسته‌های بند را در دستتان بگیرید کمی متمایل به زمین با زاویه حدود ۴۵ دقیقه درجه قرار بگیرید. با اعمال فشار به دست‌هایتان و صاف کردن آرنج، عمل پرس سینه انجام خواهد شد. نکته هرچه بند نسبت به زمین در حالت عمود قرار گیرد درجه سختی حرکت افزایش می‌یابد.

۱۱. شنا تی آر ایکس TRX push up

حرکت شنا تی آر ایکس TRX push up
شنا تی آر ایکس

حرکت شنا یکی از حرکات پایه و مهم در تقویت عضلات سینه است. برای انجام این حرکت در بند تی آر ایکس، طبق شکل پاهای خود را در بندها قرار دهید. سعی کنید گردن و عضلات پشت صاف باشند. حال با خم کردن آرنج‌ها حرکت شنا را انجام دهید و به حالت اول برگردید.

۱۲. شنا مرد عنکبوتی تی آر ایکس TRX spider man push up

حرکت شنا مرد عنکبوتی تی آر ایکس trx spiderman push ups
شنا مرد عنکبوتی

شنای مرد عنکبوتی کمی سخت‌تر نسبت به شنای معمولی است. برای انجام این حرکت طبق تصویر یکی از پاها را در بند قرار دهید و در پوزیشن شنا قرار بگیرید. حال هم‌زمان با انجام حرکت شنا، پای خود را از قسمت بیرون بدن به طرف دست خود جمع کنید. دوباره به حالت اول بازگردید. این حرکت علاوه بر تقویت عضلات سینه، عضلات میانی و شکم را نیز درگیر می‌کند.

۱۳. شنا بالا سینه تی آر ایکس TRX incline push up

حرکت شنا بالا سینه تی آر ایکس TRX incline push up
شنا بالا سینه تی آر ایکس

اگر دو حرکت شنای قبل برای شما ساده بود، شنای بالا سینه تی آر ایکس شما را به چالش خواهد کشید.
برای انجام این حرکت ابتدا در حالت شنای عنکبوتی قرار بگیرید. سپس با حفظ تعادل و قدرت دستان، به طرف عقب حرکت کنید. همانند عکس پاها بالاتر از بدن قرار دارند. اگر توانایی کنترل تعادل بدن را دارید پای آزاد را روی پای درگیر قرار دهید. در غیر این صورت برای حفظ تعادل، از پای آزاد استفاده کنید. سعی کنید به آرامی با جمع کردن آرنج‌ها، سر خود را به زمین نزدیک کنید. سپس با اعمال فشار خود را به طرف بالا فشار دهید. این حرکت علاوه بر درگیر کردن عضلات بالا سینه، عضلات سرشانه را نیز درگیر می‌کند.

۶ دیدگاه

  1. حرکت آخری آسیب زا هست کاش بصورت نکته می نوشتید

  2. شنا عنکبوتی واقعا سخته. هنوز نمی تونم انجامش بدم. چیکار باید بکنم؟

    • شنا مرد عنکبوتی کمی سخت تر از شنای معمولیه. باتمرین روی عضلات سینه و سرشانه و با کمی صبر، شنا عنکبوتی براتون راحت خواهد بود.

  3. حمیده ملایی ماران

    ورزش ی نوع تنوع وسلامتی انعطاف پذیری هیجان وشادی روحیه بالا می‌برد وانسان اعتمادش رو بالا می‌رود مستحکم وقوی بدن می‌شود در برابر بیماری‌ها مقاومت می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *